
jag gör väldigt väldigt sällan efterätter, men ibland måste man ju lyxa till det? helst när man har gäster ^^
mamma, pappa & lillasyster var bjudna på middag igår.. började med en huvudrätt bestående av 2dagar-marinerad fläskfile (kallskuret) och hemmagjord klyftpotatis.
efterätten därimot var ett spännande moment då det var första gången vi gjorde den..
men gott var det, och MÄKTIGT!
receptet kommer ifrån
halv 8 hos mig! (recept.nu) riiikigt bra sida förövrigt!
choklad- och konjakscheesecake
25 g smör, smält 75 75 g digestivekex, krossade 25 25 g farinsocker 100 100 g mörk fyllig blockchoklad 100 100 g Philadelphiaost 1 1 st ägg 2 2 dl vispad vispgrädde 4 4 cl konjak tillsatt i grädden 0.5 0.5 dl strösocker gör så här:
1. Blanda kex, farinsocker och smör.
2. Tryck ut det i 4 små serveringsformar, ställ in i kylen att stelna.
3. Smält chokladen i en skål över hett vatten.
4. Blanda den vispade grädden med konjak.
5. Blanda Philadelphiaosten med äggulan.
6. Rör sedan i chokladen i osten och vänd ner lite drygt hälften av konjaksgrädden. Spara resten av grädden i kylen till servering.
7. Vispa äggvitan med socker till ett hårt skum.
8. Vänd ner i smeten.
9. Häll upp smeten i formarna och in i kylen igen att stelna ca 1 timme.
10. Garnera med resten av grädden, riven choklad och jordgubba Garnera med
Färska jordgubbar 0.5 0.5 dl choklad, riven(pssst, jag använde ingen konjak och garnerade med hallon istället)