tisdag 30 november 2010

DAGENS





jag vet att det är grymt fantasilöst med spegelbilder men mycket mer än så orkade jag inte anstränga mig med idag..måste ju visa min nya "jeansskjorta" iaf som jag tänker om mkt mkt :))

wops, nu kom sandra.. vi tänkte bege oss ut i kylan och kanske på en julklappsjakt senare idag på stan.. hörs sen vänner!

måndag 29 november 2010

SUMMERING AV SOMMAREN 2010

..valt ut lite bilder ifrån olika tillfällen i sommar.. detta är tyvärr bara en bråkdel av alla tusenbilder.. och en bråkdel av alla upplevelser&platser, men alltid något ändå!
enjoy..

en massa bus, mys & agillity utomhus med vovvarna...












var på urkult en kväll med petra & en massa sköna typer...




umgicks med fina vänner...








<3 umgåtts med jonas...













åkte på en sistaminuten-resa till grekland en vecka...












umgåtts med familj..









festat..




CHEESECAKE





jag gör väldigt väldigt sällan efterätter, men ibland måste man ju lyxa till det? helst när man har gäster ^^

mamma, pappa & lillasyster var bjudna på middag igår.. började med en huvudrätt bestående av 2dagar-marinerad fläskfile (kallskuret) och hemmagjord klyftpotatis.
efterätten därimot var ett spännande moment då det var första gången vi gjorde den..
men gott var det, och MÄKTIGT!

receptet kommer ifrån halv 8 hos mig! (recept.nu) riiikigt bra sida förövrigt!

choklad- och konjakscheesecake

25 g smör, smält
75 g digestivekex, krossade
25 g farinsocker
100 g mörk fyllig blockchoklad
100 g Philadelphiaost
1 st ägg
2 dl vispad vispgrädde
4 cl konjak tillsatt i grädden
0.5 dl strösocker

gör så här:

1. Blanda kex, farinsocker och smör.

2. Tryck ut det i 4 små serveringsformar, ställ in i kylen att stelna.

3. Smält chokladen i en skål över hett vatten.

4. Blanda den vispade grädden med konjak.

5. Blanda Philadelphiaosten med äggulan.

6. Rör sedan i chokladen i osten och vänd ner lite drygt hälften av konjaksgrädden. Spara resten av grädden i kylen till servering.

7. Vispa äggvitan med socker till ett hårt skum.

8. Vänd ner i smeten.

9. Häll upp smeten i formarna och in i kylen igen att stelna ca 1 timme.

10. Garnera med resten av grädden, riven choklad och jordgubba

Garnera med
Färska jordgubbar
0.5 dl choklad, riven

(pssst, jag använde ingen konjak och garnerade med hallon istället)

söndag 28 november 2010

3 FILMER








såhär mysigt har man det när man rår om en gunvald.. en massa pussande&gosande hela dagen!
har haft en jättemysig helg med mina två favoriter.. ätit sjuuukt god mat hela helgen!
varit på skyltsöndag med familjen, jonas & gunvald.. gunvald tyckte att dom små hästarna som barnen red på var roliga att titta på :))
köpte massa lotter också, men med min vanliga otur vann jag absolut ingenting.
jonas däremot vann ett EXTREMT ful fisk-lykta, yes.. ni hörde rätt. ett fisk-lykta.

nej, tv sen sova, nattie vänner.

lördag 27 november 2010

LÖRDAG


slog in första julklapparna idag! weii. och JA, det är viktigt med fint julpapper, skadar ju inte
om det är lila heller ;))



dagens middag: kycklingfile fylld med mozarella&soltorkade tomtater, inlindade i bacon! potatisgratäng och en sallad! mkt gott må jag säga!

fyndade den här t-shirten för 50spänn idag, billigt!
ville ha den lite större så körde på en large!



....slutligen, en film på när gunvald följer ett matspår^^


fredag 26 november 2010

..JULMUSIK

nu när vi ändå är inne på "jultemat" så tänker jag att ni skulle få höra vilken jullåt som är en av mina favoriter.. varför förknippar man carola med julen? kanske för att hon spelat in så mycket julmusik ^^ hursomhelst. man får säga vad man vill om denna människa.. men sjunga kan hon!



..så nästa fråga är ju då, bästa jullåten? :))

JULKALENDERN

blir man någonsin för gammal för att titta på julkalendern? näääe, det tycker jag verkligen inte!
kan erkänna att jag faktiskt inte följt julkalendern under en massa år nu eftersom dom inte fallit mig i smaken.. plus att man inte haft så mycket tid då man jobbar.

men blickar jag tillbaka så minns jag att favoriten alltid har varit "mysteriet på greveholm"

vilken var din favoritkalender? :))

torsdag 25 november 2010

LIVET

johanna: kanske lika bra att jag fortsätter att vara fet i vinter, så jag slipper frysa ihjäl liksom

jag: hahahaha! en anledning till att äta! :D


umgicks med bästaste johanna idag.. vi pratade om mycket.
om livet överhuvudtaget
om den deppiga vintern, hur viktigt det är att i dessa tider ha nånting att se fram emot så att man inte går och gräver ner sig för minsta lilla (som man har god lust till ibland..)

vi pratade om mat, mat mat mat. gott? ja.
helst allt som innehåller mycket socker&fett.
typiskt tjejer att gå och hänga upp sig på nått kilo hit eller dit. former är vackert! inse!
men visst, hälsa&motion är ingenting att underskatta!

johanna bjöd på thé och lussekatt, gottigt. PÅ EN TOOORSDAG ^^, well. ibland får man socker-synda.



johanna? lady gaga? lady gaga? johanna?

...eller hur var det nudå?

LIKA SOM BÄR?







vissa säger att jag och syster aliida är extremt lika! men jag vet inte..
så då frågar jag er.. lika som bär? :))

HEMMA HOS MAM&PAP


pappa är kanske den skönaste snubben i världen, bjuder alltid på sig själv <3

mamma hade bakat goooda lussebullar!

mamma har gjort jul hemma! alltid lika skönt att komma hem till familjen ibland!


pappa gillar gunvald... och gunvald gillar pappa, vilket syns på filmen!

onsdag 24 november 2010

JULPYNT&FYND

..plockade fram julstjärnan till köket idag, börjar få mer och mer julstämning nu..
tänker absolut inte ha massa småtomtar & diverse tjavvs, inte min stil.
enkelt&stilrent i like!







...fick även för mig att pynta lite jul i vardagsrumsfönstret.. och man tager vad man haver..
hade 2 julgranskulor som låg i nått skåp som jag plockade fram och hängde upp i fönstret.








..och sist men inte minst.. kolla vad fin plastorkidé & kruka jag hittade på secondhand idag..
äkta är såklart alltid alltid finast, men håller sig inte riktigt lika snygg året om ^^