fredag 19 juni 2009

20 år idag!


paulina kanske tio år senare?

idag
fyller man systemet! eller uhhhm, jag menar 20år!
känner mig inte en rynka äldre men heller inte ett år klokare, men när man tittar tillbaka på gaaaamla bilder så ser man ju som tur är en klar förändring.

alla åldrar har verkligen sina för och nackdelar.
när man var allra minst, innan man ens hade börjat på högstadiet FANNS inte bekymmer! att ha dåligt självförtroende fanns inte! man behövde inte stå med sminkväskan och kladda ner ansiktet varje dag för att känna sig duglig! man behövde inte klä upp sig när man skulle till skolan, man dög som man var.
man hade all tid i världen till att umgås med kompisar (helst varje dag efter skolan om man fick för mamma dvs)
och killar? dom var vara äckliga och jobbiga och man kunde ju få killbaciller av dom!

när man började i högstadiet blev det helt annat.. helt plötsligt skulle man lämna sin trygga skola och dom flesta av sina klasskamrater man hade gått med i många år.
man kunde inte längre gå utan smink och i joggingbyxor till skolan.
när man tittade på dom andra tjejorna som gick till skolan kunde man tro att dom hade klivit upp på natten och börjat fixa sig som om dom skulle till fest, hur orkade dom?
men självförtroendet var väl inte på topp så man ville ju varken vara sämre själv eller sticka ut på något sätt.
jag kommer heler aldrig glömma att jag fick underbara kompisar under högstadietiden.
4 otroligt fins tjejer som jag var med dagligen, vi var liksom "ett"
högstadietiden var en tid av osäkerhet, man hade inte hittat sig själv hlt enkelt.

när man började på gymnasiet, det var då allt klarnade.
man får helt plötsligt läsa det man tycker är intressant, och sina klasskamrater är förmodligen likasinnade.
jag skaffade mig på en gång underbara kompisar som jag var med under hela skoltiden, jag hade på något vis fötterna på jorden och visste vem jag var och visste att jag dög som jag var.

visst är det märkligen vad tiderna förändras?

nu ska jag duscha, ska jobba idag, (PÅ MIN FÖDELSEDAG!) well, jag överlever nog.
hare fint på midsommar nu!








till sist tänker jag bjuda på en charmig dikt jag hittat just om att bli gammal, haha.

Att bli gammal är förbannat,
jag kan inte säga annat.
Det är rent helvetiskt
osympatiskt oestetiskt.

Allting hänger, torrt är skinnet.
Trist är sinnet, svagt är minnet,
Munnen full av köpta tänder,
bruna fläckar uppå händer.

Det är fel på hjärnkontoret
fast man själv ej kanske tror det.
Själen gråter, tanken sinar.
Hjärnans celler bort förtvinar.

Slut det är på erotiken,
ingen liten vän i viken
ser på en med lystna blickar.
Kroppen värker, allting klickar.
Reumatismen pinar låret.
Rakt och stripigt hänger håret.

Ögonlocken som gardiner,
ådrorna som serpentiner,
huden nu en knippa rynkor,
här och där syns stora skrynklor.

Tvi den lede, man vill kräkas!
Ingenting nu mer vill läkas.
Jag kan inte säga annat,

torsdag 18 juni 2009

himmelskt

ibland undrar man om mamma är 15 eller 50! igår provade hon en massa av mina kläder och "modellade" i vardagsrummet för oss barn! hon tog på sig mina slitna ljusa jeans och ett v-ringat vitt linne som jag nyligen köpt i riga, hennes kommentar blev
-"åh vad snyggt! det här kan jag ju ha nästa gång jag går ut"

ni förstår.. min mamma är inte som alla andra mammor:
hon går inte på gammeldans-hon går på disco
hon handlar inte kläder på tantaffärer-hon ligger gärna steget före i modet.
hon låter inte sitt gråa hår gro-hon slingar/färgar/stylar u name it
hon skulle inte sätta sin fot på stan utan sitt smink
hon pratar odräligt mycket i telefonen med sina vänner

... men i slutändan är jag glad över min mamma, jag kommer själv att VÄGRA bli tant när jag blir äldre.

idag har vi gått en låååång promenad med gunvald in i skogen, gick längst landsvägen med och lät honom gå löst, lärde honom att hålla sig vid sidan av vägen och han var superduktig!
när vi kom hem gjorde vi oss två välförtjänta smoothies som smakade himmelskt!

nu ska jag smink mig, ikväll åker vi till dannero på trav!


mamma provar MINA kläder. haha

mumms

underbart goda smoothies

föressten, har ni lust att känna er sådär sommarmysiga och lyssna på en underbar låt av uno sveningsson?


http://www.youtube.com/watch?v=9qjxiTDT1uM

onsdag 17 juni 2009

full fart

vilken härlig dag! hade inte träffat mormor på hundra år kändes det som så åkte in till stan, kilade runt lite på stan en sväng och fikade hos mormor, med mig hade jag med mig en present från riga och hon blev sådär glad och tacksam som bara en riktigt go mormor kan bli.

hade länge funderat på att köpa en sk. "springer" till gunvald eftersom det hunden har MER energi än vad man tror, och det är en säkert och bekvämt sätt att cykla med hunden både för jag och honom.
satte fast det på cykeln när vi kom hem och cyklade en sväng runt byn! om OM gunvald sprang, OM! ärligt talat tror jag att han tyckte det var grymt skönt. (jag med)

visst, det kostade 500 kr, men vi kommer att ha mycket nytta för den med! suuper! (rekommenderas mycket)

jag kan ju säga att han sov gott när han kommit hem (se bild nedan) jag smälter.

jag är just nu rätt nöjd över livet.
jag är hemma
jag har en hund som gör mig glad varje dag
jag har en pojkvän som dagligen ger mig kärleksfulla kramar och viskar söta saker till en.

ps, petra är i USA nu! (avis) saknar henne jättemycket men samtidigt unnar jag henne en jätteskön semester tillsammans med hennes ubersöta syster katrin!
hoppas ni har det underbart och ta hand om er!
kramar paulina


ungefär såhär ser vår nya "springer" ut.

sov gott efter "cykelturen"

min kille det där.

lite nya kläder köpt på resan, snygg lång tshirt och en kort jeansjacka

bilder ifrån båten/riga

sådärja, efter rätt mycket jobb har jag lyckas fixa att ladda in lite bilder ifrån resan, ingen ordning alls, utan lite kors och tvärs både ifrån båten och riga!
har varit hur underbart som helst och riga var en sån vacker stad!
dom hade verkligen bevarat det gamla och man omringades av gamla fina hus och byggnader, stora härliga torg med en massa uteserveringar och fina parker.

bra shoppin
g med en ENORM gallaria! (finns bland bilderna)
jonas hade det lika lätt som vanligt! dock blev det faktiskt inte överdrivet shopping utan vi gick mest och njöt av miljön
(för GÅTT har vi minsann) pust.

borta bra men hemma bäst
ändå, drygast vad absolut bilandet hem! trött och sliten men vi kom oss hem iaf. vi turades om att köra, och det var ju guld.

well, vad säger man, bilder säger mer än tusen ord..























home

pusst! äntligen hemma efter en låååång bilfärd.. så otroligt jäla trött att jag nästan är pigg.
vi hade saknat gunvald som bara den och fick ett minst sagt VARMT välkomnande av honom med diverse massa slisk o pussande i ansiktet, så underbart!

just nu ligger han sådär sött på sidan mittimellan jag och jonas i sängen, båda sover och det är något jag borde med!

bilder kommer imorgon osv!

godnatt på er.

torsdag 11 juni 2009

hejdå norrland

ja, man borde kanske sova då. ska upp ungefär halv 4 inatt och just nu känns det lite sådär.
är ganska skeptiskt att jag kommer fixa det men man får helt enkelt lov.

känns skönt att åka bort, men samtidigt kommer det bli underbart att komma hem med.
kommer sakna alla nära och kära men jag ska försöka ha så gott som möjligt med käraste.

får se när jag bloggar igen (:





sminkning, steg för steg

brist på fantasi på bloggen så jag fick en ide av att steg för steg med bilder visa hur jag sminkar mig "festfin" och lite om vilka märken jag använder osv:


grunden är viktigaste av allt tycker jag! en noga rengöring i ansiktet, något återfuktande och sedan på med någon fundation, själv använder jag dream mousse, täckande och väldigt dryg (dock inte mask-täckande)

den absolut bästa ögonskuggan enligt mig, skuggning är något jag använder mig av mycket. sitter länge och har mycket "pigment" i sig. (lite små glittrig)

den mörkaste ögonskuggan lägger jag under ögonen och längst ut på ögonlocket

den ljusa ögonskuggan använder jag nedanför ögonbrynet

använder mig av hm´s billiga dipliner! bra för priset och ger en fyllig kolsvart linje som jag lägger länst ögonfranslinjen på ögonlocket

mascara är ao tycker jag.

ett extra lager ger fylligare fransar

ögonbrynen gör jag ganska smala, försöker höja dom så gott det går och låter linjen bli smalare och smalare. använder mig av hm´s ögonbrynspenna, totalt duglig.

för en "partylook" använder jag mig av en glitter dipliner, som jag i närmast ögonvrån både på ögonlocket och under

ett par fylliga läppar är inte svårt att fixa, jag använder en läpp-penna (dock inte för mörk) ett snyggt läppstift kan göra det "lilla extra"

såhär på sommaren måste man ju få fuska med brännan, slutligen pudrar jag mig med ett fint solpuder ifrån isadora över kinderna,

klaart!

ta hand om dig


glömde berätta att jag har kostat på mig! (som i min värld är att "kosta på" dvs, haha) har nämligen köpt två superbra hårprodukter som gick på tvåhundra kronor, STYCK! hoost. det dyraste i hårproduktsväg jag kostat på mig tror jag!

har många gånger på olika bloggar sett dom som rekommenderat dessa produkter ifrån loreal professionnal serien, en inpackning som reparerar håret på djupet och ger näring åt försvagade hårfibrer, användes ungefär en gång i veckan i bästa fall.
och en kräm som man dagligen masserar in i blött hår efter varje dusch, som också reparerar håret och ger näring och spänst åt hårfibrerna.

är verkligen supernöjd med produkterna och kan varmt rekommendera dem! är ni rädd om ert hår (vilket jag tror att dom flesta tjejer är som har rätt långt hår) så tycker jag verkligen att ni inte åker till närmaste ica och köper en inpackning för 50 kr! utan kosta på frisör grejor, visst är det mycket mer pengar, men du får så mycket mer för pengarna också.

samma sak gäller rengöringprodukter också, skippa det billigaste du ser, i regel är det billigaste långt ifrån det bästa.
håret och huden är liksom grunden i vårt utseende tycker jag, och det tycker jag att vi ska behandla väl också.

visst är det verkligen skönt att ta hand om sig?
jag brukar ha dagar när jag tar med tid en riktig lyxig "helthetsinpackning."

det kan vara tex:
inpackning i håret
ansiktsmask
raka sig och smörja sig med någon härlig mjukgörande body lotion
klippa/fila/måla naglarna
ansa ögonbrynen färga ögonfransar/ögonbryn (om det känns behövligt)
fotvård (obs. man glömmer ofta fötterna! dom behöver otroligt mycket mer tid än vad många ger)
osv osv.

sedan avsluta dagen med att ta en lång och härlig promenad.